fredag 11 maj 2012

Lånehunden


Hcg  Åkerblom, Gull

Först var jag inte alls lockad att läsa den här boken. Den har en ganska fin framsida men berättelsen lät jättetrist! Jag förstod inte alls grejen. Men så tänkte jag att jag ändå skulle ge den en chans och Gull Åkerblom visar sig faktiskt vara superduktig på att fånga läsaren. Jag kunde inte sluta läsa förrän jag rett ut alla frågetecken.

Boken handlar om Ellis vars mamma är journalist. Hon har precis skrivit en avslöjande artikel som hon skall lämna till tryck. På väg till tidningsredaktionen blir hon brutalt påkörd och måste till sjukhuset.

Eftersom Elli inte har någon vidare kontakt med sin pappa och hennes mormor är utomlands måste hon åka hem till sin läbbiga gammelmoster. Där har hon inte varit sedan hon var liten. Det är något med det konstiga huset hon bor i och med hennes chaufförs ögon och det finns något hemskt bakom staketet, det är Elli säker på. Det visar sig att ingenting är som Elli trott. Men att alla lösa trådar faktiskt hänger ihop…

När jag läst färdigt förstod jag att detta är första delen i en serie som heter På andra sidan grinden, så nu är det bara att vänta på fortsättningen.

/Johanna


Inga kommentarer: