tisdag 24 januari 2012

Utan djur så DÖR jag!

Hcg Spont, Siri   

Det här är Siri Sponts första bok och även första delen i en trilogi. Den handlar om Tilda som bor på landet och hennes liv i skolan med vännerna och alla djur omkring henne. Hon har en ponny, en hund, fem kaniner, fyra finkar och typ hundra guppyfiskar. Boken är skriven som en dagbok och är full av illustrationer och listor. Det är en rolig, fin och lite ledsam berättelse som det är lätt att känna igen sig i. Till exempel i hur svårt det ibland kan vara att leka tre. Första sidan beskriver innehållet ganska bra:


Fem jobbiga grejer just nu:

1. Att min bästa kompis Thea hela tiden vill vara med Elin – en av de ”mogna” poppistjejerna  
    i klassen.
2. Att min storasyster Moa tycker att en småunge ska ta över min häst.
3. Att jag aldrig, aldrig kommer att få någon kille.
4. Att hemska Marcus i klassen alltid ska säga taskiga grejer eller slå mig på armen eller i magen.
5. Att vi bor på landet och har typ hundra mil till allting.


/Johanna

Inga kommentarer: