måndag 30 januari 2012

En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret

Hcg Selznick, Brian


Åh vad fin! var min första tanke när jag såg boken i hyllan. Framsidan såg ut att lova ett riktigt äventyr, och när jag öppnade boken såg jag att insidan var fylld av underbara teckningar. Författaren Brian Selznick inspirerades av film när han skrev boken, men också av fantastiska mekaniska uppfinningar från
1800-talet.

Den 12 år gamla Hugo Cabret är föräldralös och lever tillsammans med sin alkoholiserade farbror. När han försvinner är det Hugo som måste ansvara för att alla klockor på tågstationen i Paris går rätt. Som tur var så har Hugo lärt sig ganska mycket av sin pappa som var urmakare.

Det är samma mysterium som pappan jobbade med när han omkom i en brand, mysteriet med den mekaniska mannen, som Hugo nu har bestämt sig för att lösa. Men för att lyckas måste han både stjäla och ljuga. Hjälpen kommer från det mest oväntade håll…

En fantastiskt charmig historia från 2008 som nu är filmatiserad. Kommer på bio i mars. I 3D. Kan tänka mig att den är helt magisk!


/Johanna.

Inga kommentarer: